autostoel in vliegtuig

Autostoel mee in het vliegtuig: de regels

Op lange vluchten kan het heel fijn zijn om voor je kind zijn eigen autostoel mee te nemen in het vliegtuig. Je kind slaapt daarin veel comfortabeler dan in een vliegtuigstoel en hij is gewend om in de autostoel vast te zitten. Tijdens je vakantie kun je je eigen autostoel ook gebruiken in de huurauto, dat scheelt weer geld voor het huren van een autostoel. Maar welke autostoel mag je meenemen in het vliegtuig, en welke regels zijn er? Dat is helaas echt een lastige vraag! Er zijn namelijk geen internationale standaarden over het gebruik van een autostoel in het vliegtuig, en elke maatschappij hanteert andere richtlijnen. Erg verwarrend allemaal. We proberen je in artikel alle regels en verschillen uit te leggen. Over het algemeen geldt wel dat je gratis een autostoel mee mag nemen aan boord als je baby of kind een eigen stoel heeft in het vliegtuig.

Algemene regels voor een autostoeltje groep I in het vliegtuig

  1. De autostoel moet volgens de aanwijzingen van de fabrikant worden vastgezet.
  2. De stoel moet face-forward zijn. Een achterwaartse autostoel uit groep I mag je dus nooit gebruiken in het vliegtuig.
  3. Het gebruik van een autostoel aan boord moet je altijd van tevoren melden bij de vliegtuigmaatschappij. Neem hiervoor contact op met de klantenservice.
  4. Een ‘booster seat’ (losse stoelverhoger) is bij geen enkele vliegtuigmaatschappij toegestaan.
  5. De autostoel moet voorzien zijn van een keurmerk. Keurmerken zijn o.a:
  • Europese standaard ECE R44-03 en 44-04
  • US FMVSS no. 213
  • Canadese CMVSS 213/123.1
  • Duitse TÜV/958-01/2001
  • Types goedgekeurd door Transport Canada
  • Types goedgekeurd door de US Federal Aviation Administration (FAA)
  • Types goedgekeurd door de Joint Civil Aviation Authority (JAA)

Per maatschappij is het weer verschillend welk keurmerk verplicht is. Daarnaast zijn er per maatschappij ook nog andere eisen zoals de breedte of de manier van bevestigen, waardoor het onmogelijk is om één autostoel te noemen die mee mag aan boord van het vliegtuig. We zetten de belangrijkste verschillen op een rij.

Niet breder dan 42 cm?

KLM en Transavia hanteren als één van de weinige maatschappijen de regel dat de autostoel niet breder mag zijn dan 42 cm. En dat is lastig, want praktisch alle Europese autostoelen in groep I zijn breder dan 42 cm. Een autostoel van 42 cm breed hebben wij de afgelopen jaren nog niet gevonden. De Maxi-Cosi Tobi, Rubi en Priori XP en de Britax Römer Eclipse zijn met een breedte van 44 cm de smalste bekende autostoelen. Bel je echter met de klantenservice van KLM om je autostoel aan te melden dan geven ze duidelijk aan dat het niet mag, omdat de stoelen breder zijn dan 42 cm. In de praktijk is het niet zo’n probleem, omdat de vliegtuigstoelen op intercontinentale vluchten minimaal 44,5 cm breed zijn. De Römer Eclipse autostoelen die wij de afgelopen vijf jaar verhuurden zijn zeer regelmatig gebruikt op vluchten van o.a. KLM, Transavia, Ryanair en Easyjet en passen dus echt gewoon in het vliegtuig.

De groep 1 autostoelen van het merk Maxi-Cosi zijn wel smal maar niet officieel goedgekeurd voor gebruik in een vliegtuig. Heb je een fanatieke stewardess of eentje met een slecht humeur, dan mag je hem dus niet gebruiken. Het is vaak een kwestie van echt doordrammen en laten zien dat de stoel wel blijkt te passen, en een beetje geluk hebben dat ze niet naar het keurmerk kijken. Wil je dit risico niet lopen dan kun je de Römer Eclipse meenemen die wel een keurmerksticker ‘Aircraft proved’ heeft.

De autostoel moet in de vliegtuigstoel passen

Eigenlijk een heel logische richtlijn: als de stoel niet past kan hij niet mee. Bijna alle maatschappijen hanteren deze regel, met uitzondering van KLM en Transavia die de 42 cm regel hanteren zoals hierboven al toegelicht is. Op de website Seatguru.com kun je de breedte van je vliegtuigstoel checken.

Goedgekeurd voor gebruik met tweepuntsgordel

De meeste Amerikaanse, Canadese en Engelse vliegtuigmaatschappijen eisen dat een autostoel een ‘approved for aircraft use’ sticker heeft en ‘FAA approved’ is. Dit houdt onder andere in dat de autostoel goedgekeurd moet zijn voor het gebruik met een tweepuntsgordel (heupgordel). In het vliegtuig heb je namelijk geen driepuntsgordel. De meeste Europese autostoelen moeten met een driepuntsgordel bevestigd worden, en die mag je dan niet gebruiken. De eerder genoemde Maxi Cosi Tobi, Rubi en Priori XP zijn bijvoorbeeld niet goedgekeurd voor gebruik in het vliegtuig.

Vlieg je met een maatschappij die de ‘approved for aircraft use’ sticker eist, kies dan voor de Britax Römer Eclipse of de Britax Römer Quickfix. Bij deze stoelen heb je wel een aparte vliegtuigset nodig, met een gordelverkleiner en een speciaal vliegtuigcertificaat. De vliegtuigset voor de Eclipse is verkrijgbaar bij Amazon.nl, of bij sommige dealers van de Britax Römer autostoelen als special te bestellen. De Britax Römer Quickfix wordt niet meer nieuw verkocht, maar is tweedehands nog wel verkrijgbaar. De meeste stoelen van het merk Kiddy zijn ook goedgekeurd voor gebruik in het vliegtuig.

TUV aircraft approved
Voorbeeld van een keurmerk voor de autostoel

Stoeltje met vijfpuntsgordel

Enkele maatschappijen waaronder Ryanair hebben als aanvullende regel dat het kind in de autostoel met een vijfpuntsgordel vast zit. De autostoelen van Kiddy hebben geen vijfpuntsgordel, maar een vangtafel voor de buik. Hoewel de Kiddy dus relatief smal is én officieel ‘aircraft proved’, mag je ook deze stoel dus niet altijd gebruiken.

Geen keurmerk, toch gebruiken?

Neem je een autostoel mee die het ‘approved for aircraft use’ niet heeft, dan kun je hem soms wel meenemen aan boord. Alleen tijdens het taxiën, de start en de landing mag je de stoel dan niet gebruiken, maar gedurende de vlucht vaak wel. Zodra het lampje ‘seatbelt on’ brandt moet je kindje officieel uit de stoel en kan het cabinepersoneel de stoel dan tijdelijk opruimenWij vinden het niet handig om een slapend kind uit de stoel te moeten halen, en raden je daarom aan om een autostoel mee te nemen met een ‘approved for aircraft use’ keurmerk als dit geëist wordt, zoals de Römer Eclipse.

Autostoel gebruiken in de huurauto

Wil je je autostoel in het buitenland gebruiken in de huurauto of camper? Controleer dan aan welke veiligheidseisen de stoel in jouw vakantieland moet voldoen, en of je de autostoel goed kunt bevestigen. In Amerika, Canada en Australië kennen ze veel strengere eisen en andere keurmerken. Het Europese autostoel keurmerk ECE R44/03 of ECE R44/04 is niet geaccepteerd in Amerika en Australië, maar wel in Nieuw Zeeland. In Amerika verschillen de eisen per staat, hier kun je de regels voor autostoelen nakijken. Vraag ook aan de verhuurder welk type gordel er in de auto of camper zit. Campers hebben achterin meestal alleen een heupgordel, dan kan alleen een autostoel die met een tweepuntsgordel vast kan veilig gebruikt worden (zie alinea hierboven). In veel Amerikaanse staten moeten kinderen tot twee jaar ook verplicht in een achterwaartse autostoel vervoerd worden.

Stoelkeuze in het vliegtuig

De autostoel mag bij de meeste maatschappijen alleen in de stoel bij het raam geplaatst worden, of in het midden van de middenrij. Zo blokkeert hij de weg naar het gangpad niet bij noodgevallen. Als je stoelen hebt op de ‘family row’, helemaal vooraan een rij bij het tussenschot, dan kan de armleuning van de stoelen niet omhoog. Deze plaatsen zijn niet handig als je een autostoel meeneemt in het vliegtuig. Ook op een stoel bij een nooduitgang mag een autostoel nooit geplaatst worden. Reserveer altijd via de klantenservice een plek als je de autostoel in het vliegtuig wil gebruiken.

Welke autostoelen passen in het vliegtuig?

We geven informatie over enkele autostoelen die veel gebruikt worden in het vliegtuig:

  • De Maxi-Cosi Pebble Pro, Rock, CabrioFix en Citi babystoeltjes zijn allemaal officieel goedgekeurd voor gebruik in een vliegtuig. Ze hebben hiervoor een TÜV goedkeuringssticker.
  • Britax BABY-SAFE, BABY-SAFE plus en plus II: allemaal stoelen in groep 0 (0-13kg), en officieel goedgekeurd voor gebruik in het vliegtuig.
  • Britax Römer Eclipse: groep I stoel (9-18 kg). Goedgekeurd voor gebruik in het vliegtuig. Wel een extra vliegtuigset nodig, met een gordelverkleiner en speciaal TÜV certificaat. Installatie met een 2-puntsgordel en een 3-punts gordel mogelijk. Breedte 44 cm, diepte 57 cm, gewicht 7 kg. De Römer Eclipse is hier te koop.
  • Britax Römer Quickfix: groep I stoel (9-18 kg). Wordt niet meer nieuw geproduceerd, alleen nog 2e hands verkrijgbaar. Goedgekeurd voor gebruik in het vliegtuig. Installatie met een 2-puntsgordel en een 3-punts gordel mogelijk.
  • Maxi-Cosi Priori XP: groep I stoel (9-18 kg). Met 44 cm één van de smalste autostoelen op de Nederlandse markt, maar met een gewicht van 8,9 kg wel zwaar. Heeft een ECE R44 typegoedkeuring, maar is niet officieel goedgekeurd voor gebruik in het vliegtuig (geen ‘approved for aircraft use’ sticker). Kan alleen met een 3-puntsgordel bevestigd worden. De Priori XP is niet meer nieuw verkrijgbaar helaas. Let op, de nieuwere Priori SPS is met 48 cm veel breder.
  • Maxi-Cosi Tobi en Rubi: groep I stoelen (9-18 kg). Net als de Priori XP slechts 44 cm breed, maar met 8.8 en 9,1 kg wel zware stoelen. Beide hebben een Europese ECE R44 typegoedkeuring, maar zijn niet officieel goedgekeurd voor gebruik in het vliegtuig, en kunnen alleen met een 3-puntsgordel bevestigd worden.
Britax Eclipse vliegtuig
De Britax Römer Eclipse is goedgekeurd voor gebruik in het vliegtuig

De nadelen van een autostoel in het vliegtuig

Sommige mensen vinden het de autostoel in het vliegtuig onmisbaar, anderen zijn juist helemaal niet enthousiast. Wat zijn de nadelen? Een zitting van een vliegtuigstoel staat veel horizontaler dan de achterbank van je auto. De autostoel staat dus relatief rechtop. Dit kun je oplossen door een jas of kussentje aan de voorkant onder de stoel te leggen. Omdat de stoel vrij groot en hoog is kan de passagier naast de autostoel wat krap zitten. Voor mensen met een breed postuur is dat niet zo comfortabel op lange vluchten.

Autostoeltrolley

Wil je je autostoel meenemen maar zie je op tegen het sjouwen op het vliegveld? Dan kun je een compacte lichte steekwagen of trolley meenemen. Deze zijn voor enkele tientjes verkrijgbaar bij een bouwmarkt.

Wij verkochten en verhuurden voorheen de handige GoGo Kidz Travelmate, mee maar door de slechte verkrijgbaarheid is dit Amerikaanse product helaas uit ons assortiment. Een steekwagen met spanbanden is een handig alternatief, veel klanten van ons hebben op deze manier al de autostoel meegenomen. Een andere optie is om de autostoel met een spanband bovenop de koffers op de bagagetrolley van het vliegveld te leggen.

Travelmate trolley autostoel
De Travelmate trolley.

Zijn er alternatieven?

Wil je geen autostoel meenemen aan boord maar wel een veilige zitplek voor je kind? Dan is het CARES vliegtuigharnas een goed alternatief. Deze vierpuntsgordel is geschikt voor kinderen tussen 10 en 20 kg. Hij is goedgekeurd door de alle vliegtuigmaatschappijen (uitgezonderd Transavia) en door de FAA (Federal Aviation Administration).

Amsafe CARES harnas
Het Amsafe CARES harnas, als veilig alternatief voor een autostoel in het vliegtuig

 

Een ander alternatief is de MonkeyGo opblaasbare reisstoel. Deze biedt een comfortabele zitplek in het vliegtuig, de trein of bus., maar is niet geschikt om in de auto te gebruiken. De MonkeyGo is helaas alleen in 2018 kort verkrijgbaar geweest. Op Marktplaats wordt hij nog wel regelmatig aangeboden. Tip: maak een Marktplaats zoekalert aan.

De kleine lichtgewicht Urban Kanga Uptown autostoel (groep 1) is ook heel handig in de trein, auto en vliegtuig, maar is ook niet officieel goedgekeurd voor gebruik in het vliegtuig.

Meer lezen over vliegen met kids

10 comments

  1. Heeft iemand hier ervaring mee? Waar laat je de trolley in het vliegtuig?

  2. Daisy Wubbels

    Hoi Jessika,

    Wij zijn aan het kijken voor een eerste vliegreis met onze kleine man en ik zit vol met vragen haha 🙂
    Weet jij of de Maxi Cosi Tobi mee kan/mag aan boord van een Transavia vlucht? Doen we daar heel moeilijk over, kwestie van gewoon ‘doen’ of toch van te voren alles goed afstemmen?
    En past de Maxi Cosi Tobi op de GoGoKidz Travelmate?
    Het zou namelijk zo handig zijn als we gewoon onze eigen autostoel kunnen meenemen (kan hij meteen ook in de huurauto)
    Fijn als je me kan helpen met mijn vragen,

    Groetjes Daisy

  3. Hoi jessika,
    Wij twijfelen om de romer eclipse te huren, alleen willen wij deze in het ruim meenemen. Hoe kunnen wij deze dan het beste inpakken?
    Groetjes Samantha

  4. Hoi Jessica

    Voor onze jongens van 3 en 6 willen we twee autostoelen meenemen voor in de huurauto in Italie. Niet voor aan boord gebruik dus. Mogen deze gratis mee?’
    Groet, Andre

  5. Ik lees hier veel over auostoeltjes en uitklapkoffers/bedjes voor baby’s en peuters in het vliegtuig, maar voor zover ik weet moeten kinderen tot 2 jaar op schoot reizen? Ik lees op deze site geen tips voor waar de meeste ouders juist mee te maken hebben tijdens de reis, namelijk, hoe creeer je wat (slaap)ruimte op een vlucht waar het kind geen eigen zitplek heeft??

    • Hallo Jessica, baby’s en peuters moeten niet verplicht op je schoot reizen. Je kunt er voor kiezen om een eigen stoel voor je kindje te boeken, tegen betaling. Op lange vluchten doen veel mensen dat om comfortabeler te reizen. Voor baby’s raad ik aan om een draagzak mee te nemen. Op onze website staan ook zeker opties over vliegen met een baby zonder eigen stoel, zoals de bassinet met CoziGo cover, de Deryan Air Traveller en de Flyebaby hangmat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.