Wandelen met kinderen Duursche Waarden

Wandelen met kinderen: de Duursche Waarden bij Olst

Al honderden keren zijn we er langs gereden, maar een écht mooie wandeling hadden we er nog nooit gemaakt: natuurgebied de Duursche Waarden vlakbij Olst. Vandaag besluiten we onze standaard routes bij de Holterberg en Nieuw Rande een keer te verruilen voor dit prachtige gebied. De Duursche Waarden ligt in Overijssel in de gemeente Olst-Wijhe, precies halverwege Deventer en Zwolle.

Wij beginnen onze wandeling bij het bezoekerscentrum Infocentrum IJssel Den Nul, dat ligt pal aan de doorgaande weg N337 in Den Nul. Hier hadden we wel vaker iets gedronken op het terras. Op deze herfstige zondagmiddag gaan we er wandelen met onze kinderen van 3,5 en 8 jaar oud.

Wandelen Duursche Waarden
De wiebelbrug, het startpunt van onze wandelroute in de Duursche Waarden

Voordat je afhaakt omdat je denkt ‘mijn kinderen houden niet van lange wandelingen’ wandelen’, kan ik je geruststellen. Die van mij ook niet! Tips voor lang of saaie routes zul je hier niet lezen, want die lopen wij niet. Eerlijk gezegd houden we het meestal bij een rondje van hooguit twee kilometer, en dan echt niet ieder weekend. Twee of drie keer per seizoen, dat is het wel ongeveer. Onze peuter loopt best lekker door, maar na een paar kilometer zijn de peuterbeentjes echt wel moe. En de oudste van 8 jaar vind wandelen gewoon echt niet leuk en kan door wat lichamelijk ongemak ook niet zo ver lopen. De route van 3,5 kilometer die we vandaag willen wandelen met de kinderen is dus nogal optimistisch, maar we kunnen altijd eerder omkeren nemen we ons voor.

Wandelen uiterwaarden IJssel
De schoorsteen van de steenfabriek aan de IJssel bij Den Nul

Over natuurgebied de Duursche Waarden

Natuurgebied de Duursche Waarden is een relatief nieuw natuurontwikkelingsgebied aan de uiterwaarden van de IJssel. Het 120 hectare grote gebied is eigendom van Staatsbosbeheer. Vroeger werd dit gebied vooral voor agrarische doeleinden gebruikt, wat helaas ten koste ging van de landschappelijke en natuurwaarden. Eind jaren ’80 werd het gebied de Duursche Waarden uitgekozen als één van de plekken waar het oorspronkelijke rivierenlandschap terug kon keren. Een prachtige invulling van dit gebied, waar de activiteiten van de steenfabriek Fortmond in 1976 werden beëindigd.

Wandelen in de Duursche Waarden
Diverse wandelroutes in het natuurgebied met een handige knooppuntenkaart

De Duursche Waarden is een rivierlandschap met moerassen, stukken bos, grote watergeulen, uiterwaarden met Schotse Hooglanders en wilde paarden, kronkelige bospaadjes en mooie wilgenlanen. Natuurliefhebbers komen hier graag voor bijzondere dieren in het gebied, zoals de ijsvogel, bever, zeearend en zwarte ooievaar. Er is o.a. een uitkijktoren en een vogelobservatiehut.

Wij starten onze wandelroute achter het bezoekerscentrum. De kinderen vergeten al snel dat ze niet willen wandelen als ze de wiebelbrug over het water zien. Aan de overkant gaan we direct via een stenen trap de dijk over. Voor ons ligt een uitgestrekt weiland met koeien en houtwallen. We slingeren tussen de verse koeienvlaaien door en openen af en toe een houten klaphekje. Aan de andere kant van het weiland kunnen we rechtsaf de rode route naar de vogelobservatiehut en Barlosche Kolk lopen, of linksaf de groene route volgen richting Fortmond.

Wandelen met kinderen
De trap over de dijk
Souvenirs van koeien in de wei
Duursche Waarden wandelen
Een houtwal in de uiterwaarden

We besluiten een klein stukje verder te lopen tot de brug over het water, en daar om te keren.  Zeshonderd meter is het nog volgens de routekaart. We gaan linksaf en lopen honderd meter langs de knotwilgen, en daarna nog een stukje door een donker bos vol bramenstruiken en brandnetels. De laatste honderd meter tot aan de brug lopen we over een druk fietspad. We hebben nu amper een kilometer gelopen en al zoveel variatie gezien. Eigenlijk wilden we op dit punt omkeren, maar in de verte kunnen we de schoorsteen van de oude steenfabriek zien. Het is nog maar een heel klein stukje, en tot onze verbazing lopen de kinderen zonder mopperen door.

Wandelen Fortmond

We passeren enkele mooie boerderijen in het buurtschap Fortmond, en zien dan een parkeerplaats met informatiebord. We nemen ons voor om de volgende keer hier de auto te parkeren en dan de groene route langs de IJssel te lopen. Vanaf de parkeerplaats is het maar 400 meter lopen tot de oude steenfabriek en de uitkijktoren. Dit stukje van de wandelroute vind ik het mooist. We lopen over een smal paadje langs struiken vol rode bessen, uitgebloeide distels en bramen. De hoge schoorsteen komt steeds dichterbij.

Als we bij de vervallen steenfabriek zijn ben ik heel blij dat we toch iets verder gewandeld hebben dan gepland. Wat een plaatje is dit! De kinderen verstoppen zich in de ruimtes waar vroeger de bakstenen werden opgeslagen, en klimmen op de muren. Ik geniet van de rust en het uitzicht hier. Heel even, want de kinderen rennen al weer verder naar de uitkijktoren die naast de verlaten steenfabriek staat.

Wandelen Fortmond steenfabriek

Duursche Waarden steenfabriek

De uitkijktoren heeft twee wenteltrappen, waardoor we andere bezoekers op veilige afstand kunnen passeren. Het lijkt wel alsof deze uitkijktoren geheel coronaproof ontworpen is, handig! Boven op het platform hebben we een prachtig uitzicht over de IJssel, en zien we de molen en camping in het dorp Veessen aan de overkant. Vlak naast de uitkijktoren is de aanlegsteiger van het Kozakkenveer, het wandel- en fietspontje waarmee je naar de overkant van de IJssel kunt varen. Helaas is de kleine pont niet coronaproof en vaart deze voorlopig niet. Goede reden om hier nog een keer terug te komen!

Duursche Waarden uitkijktoren

Wandelen met kinderen IJssel

De kinderen spelen een kwartiertje met stenen aan de oever van de IJssel. Een klein stukje verderop is een strandje waar je in de zomer verkoeling kunt zoeken. Wij eten en drinken wat bij het picknickbankje voordat we dezelfde route terug wandelen. Ik voorzie een klein drama met vermoeide kinderbenen, maar dat valt gelukkig reuze mee. De route is zo gevarieerd dat we elke paar honderd meter een heel ander wandelpad en uitzicht hebben. En de drijvende brug op het eind van de route motiveert de kinderen ook om goed door te stappen.

Via de knotwilgen, de brug, de klaphekjes, de koeien in de wei, de trap over de dijk en de wiebelbrug zijn we zo weer terug bij het bezoekerscentrum. De peuter moet ik een klein stukje tillen, maar stapt het grootse deel van de route zelf. De volgende keer nemen we wel de peuterdraagzak mee (hoe dom, als draagconsulent heb ik meer dan 40 draagzakken in de kast liggen maar juist vandaag denk ik er niet aan…)

Bij het bezoekerscentrum aangekomen ziet het terras van Brasserie Op Duur er aantrekkelijk uit. De kinderen ontdekken de speelplek met waterpomp naast het terras, die overigens wel een opknapbeurt kan gebruiken. Ze spelen lekker met zand en water terwijl wij genieten van een drankje met prachtig uitzicht.

Brasserie Op Duur

De route en afstand die wij gewandeld hebben

• Startpunt: Parkeerplaats Infocentrum IJssel Den Nul aan de N337 (vlakbij Olst)
  • Route: (zie blauwe lijn op onderstaande kaart) F20 – F21 – F22 – F10 – F11 – rechtsaf naar het Kozakkenveer
  • Wij hebben dezelfde route terug gewandeld
  • Tijdsduur (inclusief spelen onderweg en beklimmen uitkijktoren): heenweg 1.10 uur, terugweg 0.30 uur
  • Afstand: 4,5 km

Wij hebben een deel van de ‘ruige route’ gewandeld met kinderen. De totale route is officieel 8 kilometer. Tijdens ons bezoek eind september stond de IJssel op het laagste punt van het jaar, en waren alle paden droog en goed begaanbaar. Bij hoogwater is de wandelroute niet overal toegankelijk.

Wandelen met kinderen Duursche Waarden Olst

Tip voor een kortere route voor peuters

De 4,5 kilometer die wij gewandeld hebben is voor peuterbeentjes best ver. Als je alleen naar de uitkijktoren en het Kozakkenveer aan de IJssel wil wandelen dan is er een kleine parkeerplaats bij Fortmond, aan de Fortmonderweg. Vanaf hier kun je de kortere wandeling lopen, deze oranje route is 1,1 km lang. Dit is een fijn alternatief voor kleinere kinderen, of als je niet zoveel tijd hebt voor een langere route. Bij de parkeerplaats staat een informatiebord met routekaart.

Wandelen Duursche Waarden
De wandelroutes staan onderweg heel goed aangeven

Trekpontje bij de Duursche Waarden

Tijdens onze wandeling hoopten we het trekpontje tegen te komen, waarvan we wisten dat het ergens op een wandelroute in de Duursche Waarden moest liggen. Helaas voor onze kinderen, het trekpontje lag niet op onze route. Het trekpontje vind je helemaal rechtsboven op het kaartje, aan de groene route tussen knooppunt F23 en F13. Met het trekpontje kun je het water tussen het Eerste en Tweede Kleigat oversteken. Vanaf de parkeerplaats aan de dijk is het ongeveer een kilometer lopen naar het trekpontje. Doe wel hoge schoenen of laarzen aan!

Praktische informatie

Bij hoogwater is de route niet begaanbaar. Stevige schoenen of laarzen zijn een must als je gaat wandelen bij de Duursche Waarden.

De wandelroute die wij gelopen hebben in de Duursche Waarden is niet geschikt voor kinderwagens of minder validen.

Meer informatie over de Duursche Waarden en het bezoekerscentrum vind je op deze website. Het bezoekerscentrum is momenteel gesloten wegens coronamaatregelen. Brasserie Op Duur is wel geopend.

Het Kozakkenveer vaart van 1 april tot 1 oktober dagelijks tussen Veessen en Fortmond (bij de steenfabriek). De overtocht kost € 1,- per persoon per oversteek (kinderen tot 6 jaar gratis). Momenteel is het veerpontje gesloten omdat onvoldoende afstand gehouden kan worden tussen de vrijwillers die de overtocht verzorgen en de passagiers. Kijk op kozakkenveer.nl voor actuele informatie.

In de zomermaanden kun je zwemmen in de plas direct naast het bezoekerscentrum, de Lange Kolk. Er is een ligweide bij. Check wel eerst online de waterkwaliteit, in de zomer kan er blauwalg in de kolk zitten.

Meer tips voor uitjes met kinderen in Salland