Museumkaart kinderen

Een jaar lang Museumkaart voor kinderen, de moeite waard?

In de kerstvakantie van 2018 besloten we tijdens een bezoek aan het Openlucht Museum meteen een Museumkaart voor een heel jaar aan te schaffen. Dat is best prijzig, dus we waren heel benieuwd of een Museumkaart voor kinderen echt de moeite waard zou zijn. Precies een jaar laten blikken we terug en zetten we alle museabezoeken, de bijkomende kosten en besparingen op een rij.

De kosten van een Museumkaart voor kinderen

Wij kochten Museumkaarten voor twee volwassenen en één kind van 6 jaar, en betaalden hiervoor in totaal €162,25. Een Museumkaart voor een kind van 3 t/m 18 jaar kost €32,45. Voor onze jongste van 1,5 jaar kunnen we nog geen Museumkaart aanschaffen, hij mag bijna overal nog gratis naar toe. Alleen bij het Nijntje museum moeten we €9,50 entree betalen voor een peuter zonder Museumkaart.(prijzen dec 2018)

Overzicht van de bezochte musea

Wij bezochten onderstaande musea in een jaar tijd. Bij ieder museum geven we aan wat we bespaard hebben aan entreekosten, en wat we aan parkeergeld betaald hebben indien van toepassing. De besparing die we vermelden is voor de entree van twee volwassenen en een kind, die we zonder de Museumkaart hadden moeten betalen.

Openlucht Museum in Arnhem  Het eerste museum is meteen een schot in de roos. Wat een prachtig park! We bekijken oude boerderijen, maken een treinritje, draaien rondjes in de draaimolen, glijden van een mega sneeuwhelling en schaatsen in een idyllische omgeving. We vermaken ons hier met gemak de hele dag. Dit museum is echt een must voor alle kinderen én grote mensen. Zeker op het lijstje om nog eens terug te komen in de zomer.

• bespaard op entree €55,50
  • parkeren €7,00

Openluchtmuseum Museumkaart

Winterpaleis het Loo in Apeldoorn  Vlakbij huis, dus ideaal voor een paar verloren uurtjes in de kerstvakantie. Het paleis zelf is gesloten wegens renovatie, maar de koninklijke stallen zijn wel te bekijken. In de ene stal leren we over de dieren die de koninklijke familie had, van paarden tot apen. De tentoonstelling met feestelijk gedekte tafels is prachtig, en we vouwen servetten in de vorm van zwanen. In de andere stal is het kinderatelier. Hier leren we over het werk van de koetsier, tuinvrouw en chauffeur. De kinderen kleuren een eigen placemat, poetsen de koets en maken mooie bloemstukken. Daarna gaan we schaatsen op het pleintje voor de stallen. Verrassend leuk!

• bespaard op entree €22,00
  • parkeren €5,00

Paleis het Loo Museumkaart

Nederlands Watermuseum in Arnhem  Dit echte kinderdoemuseum staat hoog op ons lijstje. Op een regenachtige dag in het voorjaar leren we hier alles over de oceanen, werking van riolering, waterzuivering en dijken. De kinderen vermaken zich uitstekend met vele spelletjes, de waterspeeltafel en ze maken zelf shampoo en tandpasta in het lab. Super educatief én vermakelijk. Zelfs onze tweejarige heeft het prima naar zijn zin, rondrennen kan hier heel goed. Jammer dat het slecht weer is, anders konden we wandelen in het mooie Sonsbeekpark achter het museum.

• bespaard op entree €28,50
  • parkeren €5,00

Techniekmuseum Oyfo in Hengelo  In de meivakantie bezoeken we het techniekmuseum in een prachtig industrieel pand. Alle beroemde Twentse technieken, van de textielindustrie tot aan stoommachines komen hier voorbij. De computerspelletjes over radar en infrarood zijn leuk maar nog wat lastig voor onze 7-jarige, en er is niemand die uitleg kan geven. Op de bovenste verdieping spelen we lang met alle spelletjes, we zijn (ondanks de meivakantie) de enige bezoekers. Wel jammer dat er geen doemiddag is om te knutselen, de website van Oyfo is heel onduidelijk en niet actueel. We kopen een duur pakketje om thuis een robotvlinder te maken, maar die ligt uiteraard nog steeds ongebruikt in de kast…

• bespaard op entree €24,00
  • parkeren gratis

Techniekmuseum Museumkaart

Techniekmuseum

Afrikamuseum in Berg en Dal (bij Nijmegen)  Op een bloedhete zomerdag wint het museum van een zwembadbezoek, omdat we de kinderen een modderbad beloven. Het binnengedeelte van het museum, met tentoonstellingen over Afrika, slaan we over. We gaan meteen naar het Afrikadorp buiten. In de zomermaanden hier er een leuk actief programma voor kinderen met verschillende workshops. Eerst maken we met linnen doeken, wasknijpers, touw en verfbadjes vier prachtige gekleurde kunstwerken bij de Tie&Dye workshop. Daarna trommelen we onder leiding van een Afrikaanse docent muziek op kalebassen, lekker met de blote voeten in het gras. Middenin het Museumpark maken we bakstenen van leem en bouwen we een muren van hutjes. De hutten die al klaar zijn verven we vervolgens met witte en rode klei in Afrikaanse patronen.

De kinderen vinden het geweldig, wij lopen nog intussen een rondje door het grote buitenterrein om de Afrikaanse dorpen uit Mali, Benin en Lesotho te bekijken. De hoge bomen in het park zorgen voor de nodige schaduw op deze hete dag. Als we alle workshops gedaan hebben gaat de zwemkleding aan en mogen de kinderen vies worden in het leembad. Onze dame maakt met andere kinderen glijbanen en moddermaskers. Na een douchebeurt met ijskoud water kunnen we de kinderen enigszins schoon mee naar huis nemen.

• bespaard op entree €36,00
  • parkeren €2,00

nijntje Museum in Utrecht  Onze peuter moet meestal mee op sleeptouw naar musea die vooral voor de grote zus leuk zijn, dus in de herfstvakantie staat er een treinreis en een echt peutermuseum op de planning. Het nijntje museum werkt met vaste tijdslots, we kopen van tevoren entreekaarten op de website. In het museum is alles een feest voor de kleintjes. Koken, de was ophangen, blokken stapelen, doktertje spelen, met een driewieler rondcrossen en knutselen. En dat allemaal in het thema van nijntje. Leuk, kneuterig en genieten.

• bespaard op entree €18,00
  • entree betaald voor peuter €9,50
  • bezocht met de trein

Spoorwegmuseum in Utrecht  Een paar dagen later gaan we weer met de trein naar Utrecht. We horen veel enthousiaste verhalen over het Spoorwegmuseum, en dat blijkt helemaal terecht. De speurtocht die we bij de ingang krijgen stimuleert onze 7-jarige om alle treinen binnen en buiten te bekijken. Buiten maken de kinderen een ritje met een minitreintje en vermaken ze zich op de glijbanen. Binnen blijkt er zelfs een heuse achtbaan, een karretje rijdt in het donker door allerlei ruimtes. Dat is zo leuk dat onze dame er nog twee keer in gaat.  We hebben een heerlijke dag, maar het museum is niet zo educatief of interactief als het Watermuseum of Afrikamuseum. Wel een must voor liefhebbers van treinen natuurlijk!

• bespaard op entree €52,50
  • bezocht met de trein (auto parkeren kost €9,50)

Spoorwegmuseum

Nationaal Militair Museum in Soest  We waren hier al eens tijdens een Open Dag, maar toen sloegen we het binnengedeelte over. In de kerstvakantie gaan we nogmaals naar dit prachtige plekje in de bossen bij Soest. Wat een topper is dit museum, voor jong en oud. Binnen bekijken we vliegtuigen en legertanks, en spelen de kinderen veel computerspellen. Ze besturen een F16, rijden paard, gaan zwaardvechten en vuren mortieren af. En dat allemaal virtueel gelukkig 😉

Buiten is het ijzig koud, maar we moeten de stormbaan natuurlijk over en de kinderen rijden rond in een mini-jeep. Bij Hangar 8 schrijven we kerstkaarten voor militairen in het buitenland en roosteren we marsmellows in het kampvuur. Voor het rijden in de stoere mini-tanks is de oudste nog net een jaartje te jong, we moeten volgend jaar gewoon weer terug. Dit museum is een hele dikke aanrader voor alle stoere jongens en meiden vanaf drie jaar.

• bespaard op entree €37,50
  • parkeren: gratis

Speelgoedmuseum in Deventer  De laatste dag dat onze Museumkaart geldig is gaan we naar een museum vlakbij huis. Een uurtje is genoeg om de ruimtes met poppenhuizen en treinbanen te bekijken. Daarna spelen we even op de speelzolder. Onze dochter is gefascineerd door de vitrines met speelgoedrages van vroeger en nu. Haar LOL Surprise poppen en Squishys staan in een museum, zo cool! Ik herken mijn Flippo’s rolschaatsen van vroeger. De peuter speelt in de laatste ruimte lekker met de Lego.

• bespaard op entree €12,00
  • bezocht per fiets

Onze besparing met de Museumkaart

In totaal hebben wij in 2019  negen musea bezocht, met kinderen van 2 en 7 jaar oud. Zonder Museumkaart hadden wij €286,00 uitgegeven aan entreeprijzen. Met de Museumkaart hebben we €123,75 aan entreegeld bespaard. We hebben in totaal €19,00 uitgegeven aan parkeergeld, en ongeveer €45,00 aan koffie, warme choco, sapjes en ijs. We namen bij elk museumbezoek een eigen lunchpakket en waterflessen mee.

Tevreden?

Na een jaar kijken we heel tevreden terug op een jaartje Museumkaart. Het was echt een stok achter de deur om iedere schoolvakantie een museum te gaan bezoeken. Het Winterpaleis en Techniekmuseum hadden we zonder de Museumkaart niet spontaan bezocht, maar waren wel erg leuk. Het Spoorwegmuseum en Openlucht Museum hadden we anders ook overgeslagen vanwege de hoge entreeprijzen. En zonder Museumkaart waren we op die hete zomerdag vast gaan zwemmen en hadden we een geweldig leuke middag in het Afrikamuseum gemist.

We hadden wel graag nog wat meer musea bezocht dit jaar. Zo stonden NEMO, Geofort en het Bakkerijmuseum op de ‘die gaan we écht bezoeken’ lijst. Door de aankoop van een bouwkavel hebben we dit jaar echter heel veel weekenden en vrije dagen besteed aan het uitzoeken van een keuken, badkamer, vloeren, dakpannen etc. Ons nieuwe huis is nu bijna klaar, waardoor we het komende half jaar heel druk zijn met klussen. We hebben de Museumkaart daarom niet verlengd, een museumbezoek zit er voorlopig echt niet in. Maar de kans is groot dat we na de verhuizing alsnog een nieuwe Museumkaart aanschaffen.

Meer lezen over de Museumkaart voor kinderen