Je kent vast de Ryanair vliegtickets en de StenaLine ferry als mogelijkheden om van Amsterdam naar Londen te reizen. Maar wist je dat je ook met je eigen auto in de trein heel makkelijk naar Engeland kunt reizen? Wij probeerden de Eurotunnel autotrein tijdens een stedentrip met de kinderen naar Londen. In deze uitgebreide blog vertellen we je onze ervaring en hoe de treinreis via de Eurotunnel precies werkt, met veel foto’s en praktische tips.
Alle opties om naar Engeland te reizen
Er zijn verschillende manieren om van Nederland naar Engeland te reizen, bijvoorbeeld voor een stedentrip naar Londen.
- vliegen met o.a. KLM, British Airways, easyJet, Ryanair of Flybe (1:10 uur)
- de ferry, bijvoorbeeld met StenaLine van Hoek van Holland naar Harwich (6:30 uur)
- de Eurostar, de hogesnelheidstrein door de Kanaaltunnel van Londen naar Amsterdam, deels met Thalys (minimaal 4:40 min)
- de Eurotunnel pendeltrein voor auto’s, bussen en vrachtwagens (35 minuten + 400 km auto)
- Boek je treinkaartje met Eurostar direct bij NS International.
Waarom met de auto + trein naar Londen?
In de herfstvakantie moet mijn man werken in hartje Londen, en besluit ik met de kinderen (1 en 6 jaar) en weekje mee te gaan. Korte vliegreizen proberen we vanwege het milieu zoveel mogelijk te vermijden. Daarnaast vliegen we uit principe niet meer met Ryanair. Dan blijven er nog de opties ferry, de Eurostar trein en de combinatie auto + trein met de Eurotunnel over.
Het voordeel van de Eurotunnel is dat we zelf onze vertrektijd kunnen inplannen. De Eurotunnel trein rijdt namelijk elke 20 minuten. Daarnaast kunnen we tijdens de autorit pauzeren wanneer we willen, en zitten de kinderen onderweg veilig in hun kinderstoelen. We zien het niet zo zitten om urenlang met een zeer ondernemende dreumes op schoot in een treincoupé te zitten, en het risico te lopen dat we lang moeten wachten bij de overstap en vertraging in Brussel. Die ervaring heeft mijn man namelijk iets te vaak gehad dit jaar met de Eurostar.
Tot slot kunnen we in onze eigen auto veel bagage meenemen. Nu laden we de auto vol met onze CarBags reistassen met kleding, eten en drinken, een campingbedje, de Ikea kinderstoel, draagzak en step. Er is ook nog plek in de auto voor wat dozen met brochures die naar kantoor moeten, een paar zakken pepernoten en zelfs de fiets van mijn man gaat mee op de fietsendrager. Met het vliegtuig of de Eurostar trein was dit nooit gelukt!
Kanaaltunnel, Eurotunnel of Eurostar?
Verwarrend hè al die namen? Eerst maar even wat uitleg om mee te beginnen. Kanaaltunnel is de naam van de spoorwegtunnel uit 1994 die tussen Frankrijk (Calais) en Engeland (Folkestone) onder het Kanaal loopt. Eurostar is de naam van de passagierstrein (hogesnelheidstrein) die Londen sinds 1994 met Parijs en Brussel verbindt, via de Kanaaltunnel. Vanuit Brussel kun je met de Thalys verder naar Rotterdam of Amsterdam. Eurotunnel Le Shuttle is de naam van de pendeltrein die door de Kanaaltunnel rijdt. Deze treindienst wordt uitgevoerd door de uitbater van de tunnel, ook Eurotunnel genaamd. Eurotunnel Le Shuttle vervoert alleen personenauto’s, bussen en vrachtwagens in grote goederenwagons. Als voetganger kun je alleen gebruik maken van de Eurostar trein, en niet van de Eurotunnel autotrein.
Hoe lang duurt de treinreis via de Eurotunnel?
De daadwerkelijke reistijd door de tunnel is ongeveer 35 minuten, voor een afstand van 50,5 kilometer. De gehele oversteek van Calais naar Engeland met Eurotunnel Le Shuttle duurt van snelweg tot snelweg echter zeker anderhalf uur, vanwege de hele logistiek van het inchecken, het in- en uitlaadproces en de douaneformaliteiten. Ook zijn er af en toe technische problemen waardoor de reistijd verder kan oplopen.
Lange autorit naar Calais
Goed, de Eurotunnel autotrein is dus geboekt voor onze reis naar Londen. Vanaf ons huis in Deventer is het 415 km rijden naar de Kanaaltunnel terminal in Calais, waar de trein vertrekt. We vertrekken op zaterdagochtend om 9.30 uur vanuit huis voor de lange autorit naar Frankrijk. Gelukkig is het rustig onderweg en hebben we zelfs geen files bij Antwerpen. Bij Gent stoppen we kort bij een tankstation voor een snelle lunch met de meegebrachte boterhammen. Om 14.20 uur komen we bij de treinterminal in Calais aan.
Hoe werkt de overtocht met Eurotunnel Le Shuttle?
Zodra we vanaf de Franse A16 Calais inrijden houden we de borden ‘Tunnel sous la Manche’ aan, het Franse woord voor de Kanaaltunnel. Vlakbij de terminal volgen we de witte borden ’terminal tourisme’. Daarna wordt de weg breder en zien we al snel de bekende Franse tolpoorten voor ons. Deze keer betalen we er geen tol maar dit is de plek waar we moeten inchecken voor de treinreis. Oh jee, de tickets! “Heb jij de tickets?” vraag ik. “Ehhh nee, alleen een email. Even opzoeken…. Hè, er staat geen reserveringsnummer op?”.

Veel tijd om na te denken hebben we niet, we rijden al richting de slagboom. Bij de check-in automaat herkent de camera ons autokenteken en verschijnt onze naam op het scherm. Als we op ‘Confirm’ drukken verschijnt ‘Please take your hanger’ op het scherm. Direct rolt er een papieren ticket uit de automaat. We drukken een gat uit het papier op de perforatielijnen en hangen het ticket aan de binnenspiegel.
Amper honderd meter verder staat de tweede controlepoort al. Hier geven we onze paspoorten af aan de douanier. Ze worden grondig gecontroleerd. Dit voelt net zo officieel als de paspoortcontrole op het vliegveld. De auto wordt deze keer niet gecontroleerd op drugs en wapens, dat gebeurt een week later als we teruggaan wel. Maar daarover straks meer, eerst nog in Engeland komen.

Controles aan de grenzen
De slagboom gaat open en we rijden Frankrijk uit. We sluiten aan in de rij auto’s op weg naar de derde controlepost, 200 meter verderop. Daar krijgen we weer een paspoortcontrole, deze keer om Engeland in te mogen rijden. Bij de UK Border Security geven we de paspoorten opnieuw af. De douanier vraagt ons of we één familie zijn, en waar we naar toe gaan. “London, sir”. Wat gaan we in Londen doen vraagt hij, en waar verblijven we? Eén blik op onze volgeladen auto is blijkbaar voldoende bevestiging dat we de waarheid spreken.
“Please drive forward a little”. We verplaatsen de auto één meter zodat de douanier de gezichten van onze kinderen goed kan zien. Hij kijkt goed naar de paspoorten en de kinderen. Dan geeft hij de paspoorten terug en wenst ons een goede reis. Tja, je komt Engeland niet zomaar in. En dan is de Brexit nog niet eens achter de rug…
Shoppen of boarden
Na de grondige checks rijden we richting de parkeerterreinen waar je moet wachten tot je je trein in kunt rijden. Op de grote informatieborden kun je zien of jouw trein al klaar is om te gaan boarden. Als je erg vroeg bent of als je trein vertraging heeft kun je op de rotonde vóór het parkeerterrein nog rechtsaf naar de Shop & Relax zone. In dit winkelcentrum vind je onder andere een StarBucks en Burger King.
Wachten en de trein in
Wij rijden door en volgen de borden en aanwijzingen van het personeel naar onze wachtrij. Op het ticket aan je binnenspiegel staat een grote letter, hieraan kun je zien welke rij voor de trein je je moet hebben. Op het parkeerterrein moet je goed opletten. Personenauto’s kunnen in elke rij gaan staan, maar bestelwagens, auto’s met een dakkoffer of fietsen en campers moeten naar de rij voor high vehicles. Deze komen uiteindelijk in de hogere treinwagons. De personenauto’s gaan in de dubbeldekker wagons.
Als we net in de rij aansluiten zien we dat onze trein 25 minuten vertraging heeft. Op het grote parkeerterrein staan gelukkig voldoende toiletunits en enkele snackruimtes waar je koffie, chips en frisdrank kan krijgen. Mensen stappen uit en hangen wat rond bij hun de auto’s. Dit voelt precies als wachten bij de juiste gate tot je vliegtuig eindelijk vertrekt.
Zodra het verkeerslicht vooraan jouw rij groen wordt moet je direct weg kunnen rijden. Wij wachten daarom een half uurtje vlak naast de auto voordat het zover is. We drinken wat, eten een broodje en gaan nog snel naar de wc. De baby verschoonruimtes zitten overal op slot, dus de jongste mag met de blote billen op het gras liggen.

Dan is het zover, de slagboom gaat open en we mogen het perron op rijden. Ik schrik even, en de rillingen lopen over mijn rug. Er staan grote stalen wagons naast me met kleine raampjes, metershoge hekken overal en heel veel prikkeldraad. Ik zie nare tv beelden voor me die ik vlug negeer.



Een medewerker gebaart ons de trein in de rijden. De wagon is lang, we rijden een eind in de trein tot de auto voor ons stil staat. Een volgende medewerker loopt langs de auto, dirigeert ons naar voren zodat we bumper aan bumper staan en scant het ticket achter onze voorruit. Daarna gaan de branddeuren in de trein dicht.


Er staan vier auto’s in ons compartiment, drie bestelbusjes en onze auto met fietsendrager. Naast de auto is een smal voetpad. Je mag de auto uit, en bij hoge nood kun je zelfs naar de krappe toiletten verderop in de treinwagon lopen. In de gehele tunnel is 4G bereik, je kunt onderweg dus een filmpje kijken of je email checken.
Onze trein vertrekt om 16:00 uur, met 40 minuten vertraging. Zodra we de tunnel inrijden voel ik een flinke druk op mijn oren. Au! De ramen worden zwart, we zien niks meer buiten en hebben geen idee hoe hard we rijden. De trein wiebelt en ik voel me een beetje wagenziek omdat ik niet naar buiten kan kijken.
Na precies 25 minuten in de tunnel zien we al weer licht door de ramen komen. Dat ging snel! Bij aankomst in Engeland gaan al snel de treindeuren open en rijden we binnen enkele minuten de trein uit. Aan het eind van het perron rijden we rechtsaf, en binnen een minuut zitten we al op de M20, de snelweg naar Londen. Aan deze kant van het kanaal zien we gelukkig geen hoge hekken en prikkeldraad langs het spoor.
Links rijden
De eerste kilometers op de Engelse snelweg is het even goed opletten. We rijden nu natuurlijk aan de linkerkant van de weg,en dat hebben helaas nog niet alle toeristen in de gaten. Bovendien staat de maximum snelheid op de borden in ‘Miles’ aangegeven, en is de snelheidsmeter in je auto in kilometers per uur. Met ’60’ op de verkeersborden mag je dus ruim 96 km/uur rijden. Af en toe moet je flink in de remmen voor een auto die ineens met 60 km/uur voor je rijdt op de rechter rijstrook.
Vanaf de treinterminal is het nog 60 mijl, bijna 100 kilometer, rijden naar Londen. Er wordt flink aan de weg gewerkt op de M20, we hebben hierdoor iets vertraging. Onderweg pauzeren we kort bij een tankstation voor een ijsje, de kinderen zijn inmiddels wel klaar met autorijden. Om 17:30 uur lokale tijd (18:30 uur Nederlandse tijd) zijn we eindelijk bij ons appartement op Canary Wharf, net ten oosten van het centrum. Onze totale reistijd, met twee pauzes van 15 minuten en 40 minuten vertraging bij de trein, is negen uur. Dat valt me stiekem wel een beetje tegen!

Controle op de terugweg
Na een heerlijk weekje in Londen moeten we helaas weer terug naar huis. We vertrekken om 12:30 uur bij ons appartement en rijden om 15:00 uur de trein in. Deze keer hebben we bij de paspoortcontrole wel de routinecheck van de auto op drugs en wapens. Terwijl de douanier onze paspoorten en de kinderen weer grondig bekijkt lopen er twee mannen een aantal keren rondom de auto. Met een soort dipsticks wrijven ze langs de deurgrepen van de auto om deze te controleren op sporen van drugs. Ze kijken ook goed door de ramen naar binnen. Bij een overtocht via de Eurotunnel eerder dit jaar moest onze kofferbak ook open en snuffelden de drugshonden aan de auto. Deze grondige check is overigens echt standaard, heel veel auto’s worden op deze manier onderzocht tijdens de paspoortcheck.
Parkeren en tips voor hotels in Londen
Als je met de auto naar Londen wil reizen boek je het best een hotel of appartement aan de zuidkant of oostkant van Londen, in de buurt van Canary Wharf bijvoorbeeld. Dat scheelt je bijna een uur reistijd ten opzichte van een accommodatie in het centrum of aan de noordkant van de stad. Canary Wharf is via de snelweg M20/A20 heel gemakkelijk bereikbaar.
Parkeren in Londen is duur en lastig, en rijden in hartje centrum is onhandig vanwege de vele files en de tolheffing. Parkeren in de stad kost gemiddeld 42 pond per dag. Om met de auto te mogen rijden in het centrum van Londen (congestion zone) moet je 12,5 pond tol betalen. Dit tarief geldt van maandag tot vrijdag tussen 7u en 18u. Een hotel of appartement aan de rand van de stad, buiten de congestion zone en met een eigen parkeerterrein is wel zo handig.
Een andere optie is om een (privé) parkeerplaats te huren die eigenaren of bedrijven aanbieden via Gumtree.com, een soort Airbnb voor parkeerplaatsen. Wij reserveerden via Gumtree een parkeerplaats in de parkeergarage onder ons gehuurde appartement in Canary Wharf en betaalden €50,- voor vijf dagen.
Tot slot nog enkele tips:
- Let op je snelheid als je in Engeland op de snelweg of in de stad rijdt, reken de mijlen om naar km/uur.
- Pas goed op je waardevolle spullen als je in de wachtrij staat voordat je de trein in mag. Er staan veel touringscars te wachten op de overtocht, en voor je het weet staan er 40 mensen naast je auto die even de bus uit willen.
- Je moet minimaal 30 minuten voor vertrek van je trein aanwezig zijn voor het inchecken en de controles. Deze formaliteiten kosten best wat tijd. Hou rekening met vertraging onderweg in Antwerpen en Londen, maar overdrijf niet. Als je je tijdslot mist dan wordt je omgeboekt naar de volgende autotrein, die 20 minuten later gaat. Alleen in het hoogseizoen of tijdens spitsuren kan het zijn dat je iets langer moet wachten. Als je te vroeg bent kun je een trein eerder nemen. De automaat bij de check-in toont dan je oorspronkelijke vertrektijd en eventuele alternatieven.
- Als je last hebt van claustrofobie is een treinreis in een kleine wagon met branddeuren door een donkere tunnel misschien niet zo’n goed idee.
- Vergeet je paspoorten niet en hou ze bij de hand, je hebt ze meerdere keren nodig.
- Heb je snel oorpijn bij drukverschillen? Zorg dan dat je neusspray bij je hebt.
De Eurotunnel naar Engeland boeken
Lijkt een treinreis naar Engeland via de Eurotunnel Le Shuttle jou ook handig? Je kunt de autotrein rechtstreeks boeken bij Eurotunnel.com.
Wil je liever rechtstreeks met de trein van Amsterdam naar hartje Londen met de trein, zonder auto? Dan boek je je treinkaartje met Eurostar direct bij NS International. Vergelijk hier ook de prijzen van de treinreis met een overtocht per ferry.
In Londen kun je prima fietsen. Aanrader: boek een fietstocht met een gids door de stad om de leukste plekken te ontdekken. Bij Bajabikes hebben ze ook fietsen met kinderzitjes.
Meer lezen over autorijden met kinderen
Wij boekten de treinreis met Eurotunnel Le Shuttle zelf. Eurotunnel is op geen enkele wijze bij dit artikel betrokken.
Wat een super uitgebreid en informatief artikel. Ik wil graag een keer naar Londen, nog nooit geweest.. maar vliegen voor zo’n kippeneindje voelt een beetje belachelijk. Bovendien is de tijdswinst uiteindelijk niet eens echt groot denk ik. Inderdaad wel even een overnachtingsplek buiten de dure zone kiezen.. liefst dan wel dichtbij ov!
Wat een leuk stuk om te lezen! London is voor mij een soort tweede thuis, ik kom er meerdere keren per jaar en ga altijd met de Eurostar.
Ik heb geen auto, maar zie vanuit de Eurostar altijd de Eurotunnel Le Shuttle liggen en was altijd al benieuwd hoe dat dan ging.
Jeetje, het lijkt wel alsof je op wereldreis bent geweest Jessika. Wat een uitgebreide beschrijving van jullie reis door de Kanaaltunnel. Goed om te weten dat dit alternatief bestaat! Ik vind het zelf een beetje eng om met m’n Nederlandse auto links te rijden. Ik denk dat ik dan toch liever een auto huur, maar dat zal wel heel duur zijn…
Ik was ook best blij dat mijn chauffeur naast me zat hoor. Maar het voelde inderdaad een beetje als een wereldreis, het waren echt lange reisdagen voor zo’n stukje naar de andere kant van het kanaal. De route in Engeland viel wel reuze mee, direct de snelweg op en we zaten op een perfecte plek in Londen. En in de stad gebruik je de auto toch niet.
Wat een fijne informatieve blog! Ik wil graag eens met de trein naar Engeland, aan de auto had ik nog niet gedacht. Handig als je veel zooi mee wilt nemen. Ik zie mezelf over een paar jaar al met een step en Ikea stoel 🙂